ajax napsal(a):
-------------------------------------------------------
> Když naftu tak jedině novou a na tu nemam. Vím o
> několika případech kdy si koupili jetou naftu a za
> chvíli byli v servisu. No a jeden známí velký
> příznivec nafty je naráz v benzínu. Toš tak. Každý
> si chválí to svoje.
Ani jetého dieslu bych se nebál. Také mám jetou Oktávku a až na drobnosti vše O.K. Je však třeba před koupí se snažit eliminovat možné budoucí potíže,proto alespoň já jsem postupoval následovně ( to však platí i pro benzín):
- v odborných časopisech si najít reference o jednotlivých typech vozů, jsou tam různé testy z kterých se dozvím, jaký který typ vybavený určitým motorem má jaké nedostatky, nejčastější závady po ujetých kilometrech - některé i nové vozy se narodily jako dost problematické a jsou méně spolehlivé, jako ty jeté.Nebo se poptat známých, kteří mají takové auto, nebo ještě lépe, pokud jezdím stejným služebním autem apod.
- pokud si vyberu konkrétní typ s konkrétním motorem, určím, jakou výbavu bych chtěl mít, jakou barvu, provedení, stáří, max. počet ujetých kilometrů, samozřejmě max. cenu apod.
Pak nastává většinou nejdelší období, takové auto vůbec někde najít - na internetu, v bazarech, inzerátech apod.Většinou však takový vůz do puntíku najít nelze, takže v něčem třeba i slevím, např.oželím některý prvek výbavy.
Pokud něco objevím a líbí se mě to alespoň vzhledově, ihned to nekupuji. Domluvím se a přizvu si na pomoc známého automechanika, který provede prohlídku vozu, zjistí, jaké závady ukazuje elektronika - to však nemusí být až tak směrodatné, stačí na chvíli odpojit akumulátor a závady se vymažou z paměti počítače.Prohlídka vozu zespodu by měla být samozřejmostí, při ní se odhalí různé vůle, úniky provozních kapalin, nebo ukryté stopy po možné havárii.Třeba, když jsem kupoval auto z bazaru, nabídli mi zvednout auto na hever nebo projít linkou STK, kterou bazar hradil ze svého. Já jsem se rozhodl pro STK v doprovodu svého mechanika.Ten dokáže mnohdy rozpoznat, zda kilometry na tachometru odpovídají opotřebení auta.Další kontrolou je servisní knížka a věrohodné zápisy v ní - i když i ta se může zfalšovat, ale je to další překážka.A zapomněl jsem na zkušební jízdu pokud možno po horší silnici.Dnes je i běžné, že někteří bazaristé dávají záruku půl roku na všechny závady, je jen dobré si pozorně přečíst smlouvu.A měli by dát záruku i na původ vozu, zda není kradené nebo havarované.
Konstatuji,že přesto, že aut na prodej je opticky hodně, celý takový postup při hledání vhodného auta nemusí trvat týdny ale může trvat i měsíce.Málokteré auto je totiž zcela v pořádku nebo jen s menší závadou,která se dá levně odstranit.Pamatuji, že jsem si kvůli tomu málem "zešoupal" podrážky na botách,na každém autě mě něco vadilo.Jedině tak však snížím riziko budoucích závad a že mě někdo napálí. Opravdu se nevyplatí spěchat.
-