Vítejte! Přihlásit se Vytvořit nový profil

Rozšířené vyhledávání

elektromobil

Autor m-i- 
elektromobil
09. 11. 2018 18:37
Máte někdo tip na důvěryhodné info o nějakých zvýhodněních pro elektromobily na trase CZ-A-SLO-HR ?
Vážně si zahrávám s myšlenkou v r.2019 osobně nabrat nějaké zážitky do těch hospodských diskusí "a jak s tím dojedeš do Chorvatska?" winking smiley
Čerstvě jsem zaznamenal "Rakousko IG-L vyšší rychlostní limit", ale víc mne zajímají příp. úlevy z dálničních poplatků na celé trase, popř. osobní zkušenosti všeho druhu.
avatar Re: elektromobil
09. 11. 2018 19:44
Tak základ je mít to chrastítko o kterým si každý myslí, že je to revoluce v automobilismu... kolega má i3 a bojí se jet z Prahy do šaligradu...

________________________________________________________________
Můj táta si přál abych šel na vysokou. Tak jsem šel do lesa a zastřelil jelena......
Re: elektromobil
10. 11. 2018 11:21
Peter1
Smazaná citace posledního příspěvku

A k věci něco nevíš?



Upraveno 2krát. Naposledy upravil Jiri.velmez (10. 11. 2018 13:54).
Re: elektromobil
10. 11. 2018 11:44
O dálničních úlevách cestou nic nevím a byl bych celkem skeptický, neboť každý stát (i v rámci EU) má úlevy a bonusy pro elektromobily nastavené jinak. Ostatně např. i ZTP / ZTP-P mají dálnice zdarma pouze ve své zemi (někde pouze na základě EU parkovací karty, někde na základě podané žádosti a rozhodnutí atd.).

O tom, že ve vedrech se kapacita baterie snižuje více než v zimě něco tuším... zahřát se prostě umí, ochladit nikoli.
Naposledy jsem s i3 (s tou větší baterkou) jezdil po říši od 10/17 do 3/18 cca 160 - 200km denně. Na to je to OK, ale jet s tím 1000km do HR? A to (na rozdíl od tebe) nejsem cestou do HR dálniční jezdec, ale již cestu mám jako "poznávací zájezd"...
Možná to rovnou pojmout jako "puťák" thumbs up smiley
Na druhou stranu se přiznám, že jsem výskyt nabíjecích / rychlonabíjecích míst na dálnicích po cestě do HR nijak nezkoumal...
Re: elektromobil
10. 11. 2018 12:14
Slavkov - no právě protože jsem s překvapením zjistil, že počínaje rak. pohraničím je síť veřejných dobíjecích stanic poměrně dost hustá (nemluvě o tom, že póóómááálúú lze nabíjet z libov. 240V/20A), zkusil jsem si ve viaMichelin naklikat "bezpečnou" trasu A-SLO-HR. A ano, právě jako "poznávací zájezd". Kdysi jsem někde zahlédl něco o bezplatnosti SLO nasíracích poplatků(TM), ale buď to byla fáma nebo to už neplatí.A nechtěl jsem otázku zužovat jen na SLO známku.
avatar Re: elektromobil
12. 11. 2018 09:18
Možná, pokud někdo neví, bych zmínil, že nabití na těch cca 200km trvá na odpovídající nabíječce max půl hodiny, takže kafíčko,"dabljůsíčko" a máte nabito....

Tzn, při jízdě po dálnici zastávka každé 2-3 hodiny, což už není tak strašné... (pokud jsou k dispozici nabíjecí stanice) :-)
Re: elektromobil
12. 11. 2018 09:57
Naložené auto v dálničním tempu vydrží 200km? Dle testu, co dělali tuším Angláni, je to utopie.
avatar Re: elektromobil
12. 11. 2018 11:45
Letos v létě na Pelješaci jsem se potkal s maníkem z Norska, který tam přijel Teslou. A dojel bez problémů.
Re: elektromobil
12. 11. 2018 12:40
3x cesta do HR na youtube:



[youtu.be]
[youtu.be]
[youtu.be]

...ta tohle musíte být skutečně fanda, mě to přijde jako masochismus smiling smiley
Re: elektromobil
12. 11. 2018 18:53
Ono spoustu věcí začalo díky nadšencům, fandům a "masochistům" smoking smiley
Za ta videa má borec můj respekt... je to "nepřifouknutá" realita thumbs up... čekat 4h u nabíječky hot smiley
Osobně jsem si elektromobil (P106) pořídil ještě v dobách, kdy o tom tady pomalu nikdo netušil... jenom ta legrace na to uzavřít "povinné ručení"... když to nemá objem válců... to byla doba thumbs up smiley
Od té doby technologie urazila nějaký ten krok, ALE z mého pohledu je to stále pouze na KOMFORTNÍ městský / příměstský provoz, nic víc. Pokud by mi někdo chtěl vykládat pohádky, tak jednu cennou zkušenost v zimě s Teslou (Jablonec n.N. - Slavkov) mám... (zatím) nikdy více!
Samozřejmě jsem měl možnost tou i3 jezdit z říše domů... ale raději jsem na těch cca 850km využíval "ropák z minulého tisíciletí" grinning smiley
Ta správná doba (podle mého skromného názoru) nastane až se budou na "čerpacích stanicích" vyměňovat celé (podlahové) battery packy... 3 minuty? Samozřejmě to na to ještě není, ale např. ten modul akumulátorů na i3 drží cca 40 šroubů a rozpojí se "systémový" silový + datový konektor a je to z podvozku venku... Na druhou stranu např. i8 ty akumulátory má naskládané téměř všude... bez možnosti nějaké rychlé / kompaktní výměny.
Nebo až opustíme akumulátory a nahradí je vhodné kapacitory.

V současné době si vzájemně "rozhodí sandál" např. i tři nadšenci na stejné trase...
smileys with beer
avatar Re: elektromobil
12. 11. 2018 21:29
wraith videa jsou dobré a jak píšeš na tohle musíte být skutečně fanda a tak dále....

Většinu cesty ten Hyundai Ioinq bez klimatizace a najít plně funkční nabíjení byl dle videa taky zážitek.
Tesla jela o něco lépe, ale pokud bude větší provoz bude to zajímavé (Viz výš Slavkov).

Slavkov
Výměna baterií je utopie výrobci se nikdy nedomluví na stejném typu.

PS: i když já to mám s Cng podobné pokud dojde tak dojezd na benzín cca 100km.

.
.

_________________________Jirka_________________________
Re: elektromobil
12. 11. 2018 22:09
Jirko, ono to není jenom o výrobcích automobilů... zde cítí byznys primárně energetické společnosti smoking smiley
A že s masovým nástupem elektromobilů budou muset investovat do distribučních sítí je ("oficiálně" ) jasné... a také jasný důvod pro vhodný lobbing... třeba "regulátorům EU"
Takové pronajaté akumulátory... nabíjené v jejich síti... jsou pro ně krásná vize.
... a v době globalizace, kdy různé automotive díly jdou napříč koncerny.
... v době, kdy firmy ovládají stejní akcionáři thumbs up smiley

Platit za pronájem akumulátoru je divné? To si o anténách a TV před lety myslelo také mnoho lidí... a dnes vesele / normálně / běžně platí za kabelovky atd. Ostatně DVB-T2 je nejenom lepší / efektivnější kodek, ale hlavně další krok pro placené platformy...
smileys with beer
avatar Re: elektromobil
13. 11. 2018 13:21
... vojenští vědci byli takřka vždy ve všem první, teda ... týkaje se "pokroku" ...
tak sledujmeš co vymyslí oni, protože to se dříve nebo později uplatní i v civilním sektoru ...
... pravda, není jedno, jestli zvyšující se potřebu energií naplní dalším výzkumem zdrojů ... nebo, a co je horší ... snížením potřeby energií celoplošně ...

smileys with beer
Re: elektromobil
16. 11. 2018 17:59
Především je elektromobil slepá ulička v (dálkové) dopravě, a to jak ekonomicky, tak ekologicky a neobejde se bez dotací (křivicích trh).
Přes nezpochybnitelný pokrok ve výzkumu se zatím nepodařilo významně "zahustit" el. energii do vozidla (na kilogram váhy) tak, jak to dokáží fosilní paliva. O ekologii jak při výrobě elektřiny, tak samotných baterií nemluvě.
A rychlá výměna baterií na čerpačce? Vážně byste chtěli, u svého nového auta se zánovní baterii, tuto si nechat vyměnit za jinou, s neznámou minulostí, tedy i s poloviční kapacitou, na konci její životnosti? Děkuji, nechci eye popping smiley
Re: elektromobil
16. 11. 2018 19:30
Tak všem děkuji smiling bouncing smiley protože dotazované konkrétní info teda neví nikdo, s vyjímkou Slavkova s tím asi ani nemáte vlastní zkušenost; ale nutkání se vyjádřit je zřejmě neodolatelnéyawning smiley
Nic ve zlém, ale je to trochu jako diskuse "kam do HR?" s reakcemi "jedině Karibik/Turecko/Česko". Chápu to, v nadcházejícím sychravém podzimu všichni nějak zabíjíme čas - ale bez ironie: jak se teda jeden má zeptat, aby se něco dozvěděl??eye rolling smiley
Re: elektromobil
16. 11. 2018 20:07
Myslím si, že při konkrétním dotazu na elektromobil jsi tady moc nemohl uspět a že jsi takovýto výsledek dokonce i na 99% očekával.

A to z toho důvodu, že je poměrně málo lidí, co mají elektroauto. Natož aby ho používali na jízdu na 1000km nebo ještě dále na dovolenou. A samozřejmě i zpět. Dovolenou tak aby zatím člověk měl s elektro snad o 2 dny delší, když náhodou najde nabíjecí stanici.
Možná tak ještě na popojíždění kolem "baráku". To bych bral, elektrárnu na střeše, auto nabité před barákem. To by se mi líbilo.
Ale zatím je elektro na dálkové jízdy problém.
A kdesi tady jsem četl, že i jízda na dovolenou s ekologickým CNG má svoje "mouchy".
A jak někde píše Ajax. Preferoval bych LPG . V Chorvatsku na dálnici skoro každá ČS LPG nabízí. Na dvacetileté Octavii jsem s ním byl velmi spokojený.
Na nynější auto je zatím kvůli záruce namontovat nemůžu, prý by ta záruka padla. Po skončení uvidím.
Re: elektromobil
16. 11. 2018 20:59
Ano, četných mezipřistání jsem si vědom a itinerář s nimi počítá. Po 15+ "klasických" přesunech a 1 letecky (s autem ze Sixtu na místě) prostě chceme vyzkoušet zas něco jiného. BTW chápu jakoukoli nechuť k těmto vozítkům, a jsem dalek toho někomu to vnucovat, přesvědčovat atd. Jen mne upřímně zarazilo, že teda asi neumím formulovat srozumitelnou otázku, viz startovní příspěvek spinning smiley sticking its tongue out
Re: elektromobil
16. 11. 2018 22:14
m-i- napsal(a):
-------------------------------------------------------
konkrétní info teda neví nikdo, s vyjímkou Slavkova s tím asi ani nemáte vlastní zkušenost...
.....................

Konkrétní info už tady "zaznělo" výše. Mohu přihodit svou zkušenost z Norska: elektroauto koupíte se slevou na dani, neplatíte registrační poplatek ani roční silniční daň. Vjezd do center měst a parkování je bezplatné, stejně jako jízda po dálnici. Můžete používat pruh vyhrazený pro autobusy. "Tankování" máte rovněž zdarma u městských rychlonabíječek. Takže kromě koupě, servisu a technických prohlídek máte provoz elektroauta zdarma.
Ale vás nezajímá Norsko, nýbrž cesta do Chorvatska. Nejlepší odpověď máte u wraitha; myslím, že slovo masochismus je zde příhodné. Je třeba si uvědomit, že pokud dojde k významnému rozšíření počtu elektroaut, dojde zároveň k postupné redukci jejich výše uvedených výhod (přičemž nevýhody asi zůstanou...).
Re: elektromobil
17. 11. 2018 00:12
Marius napsal(a):
-------------------------------------------------------
> A rychlá výměna baterií na čerpačce? Vážně byste
> chtěli, u svého nového auta se zánovní baterii,
> tuto si nechat vyměnit za jinou, s neznámou
> minulostí, tedy i s poloviční kapacitou, na konci
> její životnosti? Děkuji, nechci eye popping smiley


Toto je chybná úvaha... a debata o jiné koncepci... (třeba jednou) akumulátor (v principu) nebude součástí tebou kupovaného auta smoking smiley
Prostě si koupíš "auto na baterky / akumulátory" a ty si koupíš / pronajmeš nezávisle... nebo ti to (velmi ochotně) zajistí dealer při koupi auta...
Neznámá minulost? Neznámá kapacita?... Již minimálně 15 let každá "blbá baterka" v NTB má svůj procesor, který má obvykle v (integrované) sériové EEPROM informace o počtech cyklů, nabíjecí a vybíjecí charakteristice atd. Tudíž opravdu není problém držet v oběhu pouze akumulátory s kapacitou 80%+... případně pro jezdce "okolo komína" s nižší kapacitou za výhodnější ceny. To již je pouze o počítání a ekonomické rentabilitě za daných okolností... technicky a technologicky k tomu dostupná data jsou...
smileys with beer

Jinak s těmi delšími vzálenostmi (zatím) naprostý souhlas...
... s výměnnými aku-packy by to již mohlo být zcela jinak smoking smiley
Re: elektromobil
17. 11. 2018 11:33
Mohlo by být, ale asi nebude. Každá "čerpačka" (vlastně výměnná stanice [teď mne napadá analogie s dostavníky, kde bylo možno cestou měnit unavené koně za čerstvé]) bude muset mít dostatečnou zásobu akumulátorů různé kapacity a stáří (skladové prostory, logistika, dostatečná kapacita sítě pro nabíjení). Čipy akumulátorů s daty o jejich minulosti budou ohroženy z hlediska jejich možného "omlazení" (jako stáčení tachometrů dnes). Budete tedy kupovat zajíce v pytli.

Pokud vůbec pronajímat akumulátory, proč nepronajímat rovnou celá auta? Bohužel, bike sharing na mnoha místech zkrachoval, podobně jako pokusy o car sharing. Z principu totiž se nejlépe staráme o vlastní majetek, a ne o anonymní/půjčený.



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Marius (17. 11. 2018 11:35).
Re: elektromobil
18. 11. 2018 18:58
Tady máte praktickou zkušenost s cestou Brno-Makarská s Nissanem Leaf

Makarska by Nissan Leaf
Re: elektromobil
18. 11. 2018 21:47
To: Marius
Nebudeme kupovat zajíce v pytli. Akumulátor nebude v majetku provozovatele vozidla. Řidič si koupí pouze elektrický náboj v akumulátoru obsažený. V ceně bude samozřejmě započítaná amortizace akumulátoru.
Podobný systém se desetiletí provozuje při prodeji zkapalněných/rozpuštěných technických plynů. Také nemusíme být majitelem tlakové nádoby. Platíte pouze za hmotnost plynu a nějaký pronájem. Nezkoumáme že jsme odevzdali lahev jako novou a dostáváme obouchanou.

V případě el. vozidla na výměnné stanici odevzdáme z větší části vybity akumulátor a dostaneme nabitý. Vyfakturován nám bude rozdíl el. nábojů akumulátorů. Není problém velmi přesně tuto veličinu změřit a potřebné informace zapsat do řídicí jednotky akumulátoru a do online databáze. V infotaimentu auta si pak řidič snadno vyhledá kolik vlastně zrovna "natankoval".

Takový systém se ale nikdo ani nepokouší vybudovat. Zatím nebyla ani navržena technická norma provedení akumulátoru a proto je to celé jenom teorie.
Systém nabíjení pevně vestavěného akumulátoru je tak těžkopádný, že odsuzuje elektromobily k tomu co jsou v současnosti - hračka nadšenců.
Ideální by byl hybridní model. Aby byl elektromobil optimálně použitelný, mělo by být možné akumulátor rychle vyměnit na příslušné stanici, ale zárověň by měla být použitelná i možnost domácího nabíjení. Jak obě možnosti kombinovat, to opravdu netuším.

-----------------------------------------------------
Bike a car sharing zkrachovat proto, že se o žádný sharing nejednalo. Vždy to byla pouze půjčovna. Firma/instituce nakoupila techniku, kterou následně za úplatu půjčovala zájemcům a hlavním motivem byl zisk. Aby se jednalo o sharing, musel by být každý z uživatelů zároveň spolumajitelem techniky a účelem celé akce by nebylo generování zisku.
Re: elektromobil
18. 11. 2018 23:28
atnarfus:
Příměr s tlakovými lahvemi na plyn moc nesedí. Abyste je mohl měnit prázdné za plné, většinou si je musíte nejdříve koupit (je jedno, zda láhev na propan-butan, na acetylén/kyslík anebo jenom bombičky s CO2 na sifón). Za svoje nové prázdné obdržíte naplněné, leč již opotřebované, a jednou (spíše dříve než později) je vám na výměnu nevezmou buď z bezpečnostních důvodů (plynová láhev netěsní či je deformovaná, zrezlá), anebo proto, že akumulátor má příliš nízkou kapacitu/příliš velké samovybíjení/moc se zahřívá/plynuje/teče.

Pokud jde o sharing, ten se samozřejmě líší od půjčoven, co však je jim společné, je absence odpovědnosti za stav (údržbu) sdílené věci.
Re: elektromobil
19. 11. 2018 07:34
Měníme plynové láhve na vaření na chatu a ještě se nám nestalo, že by někdo kontroloval těsnost láhví, či detailně kontroloval zrezavění při výměně láhví.
A to ani v "plynárně", ani v obchodech, které plyn mění. vezmou prázdnou, prodají plnou.
Kontrolu, revize nejspíš provádějí v plnírně plynu.
Nevyhovující vyřadí, odevzdají do sběru, za utržený peníz nakoupí nové, které pustí do oběhu. Tak nějak si to představuji že to s "bombami" probíhá.
A k tomu ještě platíme v ceně amortizaci. Určitě nové nedávají v plynárně do oběhu kvůli našim "modrým" očím.
Myslím si, že se ale výrobci na principu výměny baterií v brzké době nedomluví. Je to jako s metrickými jednotkami.
Ve "třech čtvrtinách" zemí metrické jednotky platí již dost roků, ale některé země je odmítají používat.

Takže stejný "chaos" (slušně napsáno) jako s převodem jednotek bude i v těch bateriích pro elektroauta - hračku bohatých nadšenců. A to ještě dlouho, dlouho, dlouho.....
Re: elektromobil
19. 11. 2018 13:23
Samotná existence metrických a nemetrických jednotek vedle sebe nevadí, přepočet se děje jaksi automaticky. Vlaky jezdí a letadla létají mezi oběma oblastmi bez problémů.
Horší to bude s unifikací/standardizací parametrů akumulátorů do elektroaut. Nejen kvůli tomu ještě dlouho nevytlačí z trhu auta se spalovacím (popř. hybridním) pohonem.
Re: elektromobil
20. 11. 2018 05:30
raschi napsal(a):
-------------------------------------------------------
> Tady máte praktickou zkušenost s cestou
> Brno-Makarská s Nissanem Leaf
>

Díkythumbs up To vypadá na 2018 mimo hlavní sezónu - ano?



Upraveno 1krát. Naposledy upravil m-i- (20. 11. 2018 05:31).
Re: elektromobil
21. 11. 2018 10:34
Je to z roku 2016. Není to moje zkušenost, ale toho člověka znám. Jednou jsem s ním jel v Leafu Brno-Olomouc a zpět. V nižších rychlostech bylo úžasné ticho, při dálniční rychlosti potom kvůli aerodynamickému a valivému hluku asi stejně hlučné jako jakékoliv jiné auto nižší střední třídy. Ale neměl jsem z té cesty moc dobrý pocit, řekl bych, že více než okolní provoz pořád sledoval aktuální spotřeby, kapacity a dojezd eye rolling smiley
Re: elektromobil
21. 11. 2018 12:15
To bych teda určitě koupil....
[elektrickevozy.cz]
avatar Re: elektromobil
21. 11. 2018 16:52
To je pouze reálná ukázka toho, jak to bude vypadat, až ekoteroristi všechny donutí k tomu, aby si koupili eauta. Z části si bude chtít nahrabat distributor / provozovatel dobíjecí stanice, zčásti uvalí stát spotřební daň na elektřinu použitou k dobití eauta, aby nahradil silný výpadek ze spotřební daně z fosilních paliv. V konečném důsledku to dopadne tak, že provoz eauta bude o něco dražší, než by byl provoz klasického auta.
Re: elektromobil
22. 11. 2018 07:00
Už dnes rozdíl v pořizovací ceně značně zdražuje provoz....
Promiňte, ale pouze registrovaní uživatelé smí přispívat do tohoto diskusního fóra.

Přihlašte se zde.

Přihlášení uživatelé

Hosté: 66
Zaznamenaný počet uživatelů: 62 během dne 19. 01. 2012
Zaznamenaný počet hostů: 1075 během dne 01. 11. 2018
Nevkládejte prosím nabídky zprostředkování ubytování a odkazy na komerčně zaměřené stránky. Všechny tyto příspěvky budou smazány. Pokud chcete někoho upozornit na výhodné ubytování, můžete použít e-mail. Provozovatel fóra neodpovídá za obsah příspěvků a nenese za ně žádnou odpovědnost.