Vítejte! Přihlásit se Vytvořit nový profil

Rozšířené vyhledávání

"Řidičák" na loď

Autor Ingeles 
avatar
mdr
Re: "Řidičák" na loď
09. 05. 2023 16:29
Bessy, dobré postřehy, hlavně body 3 a 4
avatar Re: "Řidičák" na loď
09. 05. 2023 17:30
Petře (Bessy), díky.
Přesně toto jsem čekal, že mu napíšeš...
smileys with beer

Petr (couddy) má VW Transportéra T5, tudíž naložení gumáku i s větším motorem by mělo být snadno řešitelné... smoking smiley
Re: "Řidičák" na loď
12. 05. 2023 09:48
Ahoj Bessy,
rozhodně díky za informace ucelé a věcné. Co čtu, tak to vím. Podle lodě kupuj auto. Zatím jsem ve stádiu "pojďme na papíry". Poté bych to řešil zápůjčkou v místě. Do astry, byť s rakví to cpát nebudu. Transportérem pojedu asi až nevím kdy (Slavkov ví smiling smiley

Ale můj sen je po výměně T5 za T5.1 4motion s vozíkem "něco", co udělá radost třeba na Krku v Bunčuluce. Představoval jsem si, jak s tím sjízdím z mola, ideál proto asi ta 4kolka, aby se to nenamočilo (auto).

Je to výhledový sen. Který si chci uskutečnit. Ale je fakt, že musím uvážit, že aktuálně už nenám kde loď skladovat a tudíž, bych se omezil zřejmě ještě nějaké roky na půjčování.
avatar Re: "Řidičák" na loď
12. 05. 2023 12:04
... chlapi to zde trochu popsali, ale když se couddy ptá, co je to M a C ... ? ... tak pár poznámek pro základní orientaci ... (tím není myšlena sexuální)

... mám za to, že pokud má zájemce o průkaz vůdce malého plavidla (VMP) motivaci ... tak se dá připravit především na základě šrotování zkušebních testů každý den aspoň hodinku ... za 14 dnů ... a to i bez absolvování placených kurzů ...

... předpokládám, že potřebné doklady, tudíž i zkoušky si couddy ještě před nákupem kapitánské čepice ... vyřídí u Státní plavební správy, na pobočce Přerov ... [plavebniurad.cz]

... tam se dělají (pokud jde o lodě) technické prohlídky plavidel, vystavování lodních dokladů, vedení rejstříku malých plavidel
[plavebniurad.cz] ... i převody lodí (člunů) ... [plavebniurad.cz]

... no a pokud jde o osoby, tak se tam vede evidence a vydávají průkazy způsobilosti vůdce malého plavidla ... a taky se tam provádějí zkoušky, na jejichž základě lze získat příslušný průkaz způsobilosti ...
... tady jsou sazby poplatků, vodítkem je to, že nás asi bude zajímat pouze "malé plavidlo" .... položka 37 ... bod 14) a 17) [plavebniurad.cz]

... pokud zájemce nebude dělat zkoušky na plachetnici ( což má označení pro osvědčení, i testy "S" )
tak bude jistě absolvovat "M", což je osvědčení (a označení testů) pro vůdce malého plavidla ... a "C" což je osvědčení (a označení testů) pro příbřežní plavbu po moři ...

... zde je žádost o vydání osvědčení pro vůdce malého plavidla (písmeno M) ... a oblast C, tj. příbřežní plavba po moři ... [plavebniurad.cz]
... tady je něco ke zkouškám vůdce malého plavidla (VMP) pro M a C ... [plavebniurad.cz]

... zkušební testy pro M jsou zde [www.spspraha.cz] [www.spspraha.cz]
... zkušební testy pro C jsou zde [www.spspraha.cz] [www.spspraha.cz]

... před zkouškami bude potřeba lékařský posudek ... formulář je zde ... [plavebniurad.cz]

... pokud jde o přípravu k praktické zkoušce (vyzkoušení si ovládání člunu na vodě), tak mám člověka, který jezdí testovat čluny na jezero Náklo u Olomouce ... a pokud bych mu zavolal, tak se s ním dá domluvit na menší průbě, když by tam vezl nějakou motorovou loď ... on dělá i servis lodí ...

tož tak ...

smileys with beer
avatar
mdr
Re: "Řidičák" na loď
12. 05. 2023 14:13
Hlavně aby ten tvůj člověk byl oprávněn vydávat osvědčení o praktické zkoušce, které je potřeba kromě lékařského posudku, aby člověka pustili k testům z teorie.
avatar Re: "Řidičák" na loď
14. 05. 2023 16:02
... mdr ... je potřeba číst a přemýšlet ...
člověk o němž píšu by mohl připravit ... praktické zkouška, která je povinná .. by byla pod dohledem SPS ...
... můj jiný kamoš se zájmem o průkaz vůdce malého plavidla absolvoval dvoudenní přípravu teoretickou a pak ... na Labi 2 hodiny z praxe na lodi s dalšími 3 lidmi ... tzn. na každého 1/2 hodiny ... drinking smiley

smileys with beer



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Bessy (14. 05. 2023 16:07).
Re: "Řidičák" na loď
17. 05. 2023 10:47
Nejsem v tomto moc odborník, možná moje informace nebudou přesné, ale moje sestřenice s jejím manželem mají průkaz vystavený z HR, ze Zadaru. Vím, že si občas pronajmou loď s plachtami a motorem v HR. Tedy mají oprávnění jak na motor tak i plachty. Co vím tak se učili sami doma a zkušky dělali v Zadaru v angličtině. Myslím, že dělali jen teoretické zkoušky, praktické myslím vůbec nedělali.
Re: "Řidičák" na loď
17. 05. 2023 11:08
Ano, tak to je. Jen byl problém s tím, že tento kapitánský průkaz nebyl uznáván v jiných stâtech.
avatar Re: "Řidičák" na loď
23. 05. 2023 11:42
... MartinR ...

... pokud Tví blízcí dělali zkoušku v Chorvatsku, a už tam i jezdí na plachtách, tak bych řekl ... že si je tamější komisaři přezkoušeli i z plachetnice ... víc by Ti asi sdělil dollpa ...

smileys with beer
avatar Re: "Řidičák" na loď
30. 06. 2023 12:16
... už se to zde někde psalo (myslím že i Michal ... Zahajský) ...
dotaz bude znít takto ... jaký je výklad k průkazu VMP po 65 letech věku "jeho majitele" ... ? ...

... je mi jasný, že kromě platného mezinárodního průkazu VMP potřebuji na formuláři, (viz. Státní plavební správa) t.j. potvrzení lékaře o tom, že mi po zdravotní stránce nic nebrání v řízení turistického plavidla ...
... průkaz mám na neomezenou dobu a potvrzení lékaře mám z května t.r. ...

... podle nějakého výkladu bych měl jít na St. plavební správu a obojí tam předložit ...
... ptám se proč ... pokud jezdím na člunu pouze na Jadranu a jinde ne ... ?

... nikde jsem totiž nenašel výklad k tomu, co by následovalo při kontrole HR kapitanátu na Jadranu ... kapitanát totiž zajímá mezinárodně platný průkaz VMP, zaplacená virtuální vinětapro plavbu na moři ... a ne nějaký potvrzení zdejšího lékaře, které ostatně mám ... ?

smileys with beer
Re: "Řidičák" na loď
30. 06. 2023 20:44
Potvrzení se týka jen pro tuzemskou plavbu.
Jinak jak dopadlo moje dopisování s SPS? Rozporoval jsem jeich odpověď na můj dotaz, kde šli proti sobě, tj.jejich výklad byl v rozporu s vyhláškou. Jejich reakce byla, že mi v nejbližší době odpoví. To se doteď nestalo. Nevím, zda mám zaurgovat, ale asi to nemá smysl, protože nemají asi co odpovědět. Konzultoval jsem celé i s právníkem a ten mi dal zapravdu. Resumé, povinností je mít platný plavební průkaz. Mít u sebe potvrzení o lékařské prohlídce u prúkazů vydaných před je nad rámec povinnosti a nemohou ho při kontrole vyžadovat. Pokud tak činí, porušují legislativu. Prostě to někdo nedomyslel.
avatar Re: "Řidičák" na loď
01. 07. 2023 09:13
... na druhou stranu ... jít na periodickou komplexní lékařskou prohlídku není k zahození ... člověk by měl vědět co se s ním děje, když nemá čas se podívat do občanky na svůj věk ... tzn. ... jaterní testy, PSA, štítná žláza, moč, bílé a červené krvinky, tep, tlak, plíce, cukry, cholesterol ad. ... vše OK ... měl bych prý ale shodit nějaké kilo ...
... s tou váhou (hmotností) má ale paní doktorka pravdu ... protože při seskoku ze 4000 metrů už nechci platit váhový příplatek ... a taky je potřeba šetřit kyčelní klouby ... jejich výměny jsou totiž indikovány tím ... co na nich nosíme ...

smileys with beer
avatar
mdr
Re: "Řidičák" na loď
02. 07. 2023 17:10
Na preventivní prohlídku chodím každé dva roky. Stačí?
Re: "Řidičák" na loď
07. 01. 2025 22:28
Ahoj,

je sice zima, tak nějak není zrovna sezóna na to rejdit po moři, ale k průkazům na loď mám jednu poznámku. Nebo spíš pár poznámek.

Ve výše uvedených příspěvcích se píše prakticky jen o papírech buď udělaných v HR, pak o papírech VMP a mezinárodní VMP od SPS, ale není zmínka o papírech od Námořního úřadu MDČR.

Chorvatské papíry - tradovalo se, že je to dávačka. Asi pár výjimek určitě bude, ale není to pravda. Ale jsou asi poměrně jednoduchou cestou získat oprávnění na plavbu v HR. Obsahují oprávnění k vedení rekreačních jachet v pobřežních vodách HR, současně i k ovládání radiostanice, která je obvykle součástí kajutových plachetnic a motorových člunů s kajutou, možná i větších nafukovacích motorových s pevným dnem (nevím, na motorákách nejezdím). Je třeba se přihlásit ke zkoušce na příslušném kapitanátu zaplatit poplatek a udělat zkoušku. Místní obvykle poznají, zda dotyčný už na moři byl, něco o plavbě ví a nebo to jde "jen zkusit". Z vlastní praxe mohu doporučit nejdřív s někým něco málo naplout, naučit se základní teorii a pak teprve jít na zkoušky.

Papíry od SPS - bylo rozebráno výš, je třeba projít praktickou zkouškou od schváleného zkušebního komisaře, tuším ještě mít lék. prohlídku podobně jako k žádosti o řidičák na auto, a pak udělat testy. Jen upozorním, že se jedná o oprávnění kromě vnitrozemské plavby u moře na omezení do tuším 1 NM. Součástí není oprávnění obsluhovat radiostanici, takže kdo chce plout na moři (příbřežní plavba) na nějaké kajutové lodi, která obvykle asi bude mít VHF, tak buď má smůlu, nebo si musí udělat ještě radioprůkaz u ČTU (z nějakého důvodu to v posledních letech rozdělili na průkaz vnitrozemské plavby a na námořní pohyblivé služby, což úplně nechápu, čím se liší VHF na lodi na Orlíku od VHF na lodi v HR ...).

Dále je možné si udělat námořní průkaz (vůdce rekrační jachty, nebo jak se to teď jmenuje - už mi ty neustálé změny lezou krkem) od Námořního úřadu Min. dopravy ČR. Ten je rozdělen na "C" (příbřežní plavba do 10 NM od pobřeží), "B" (uzavřená moře) a "A" (bez omezení). K němu je opět potřeba si udělat průkaz radiooperátora od ČTÚ na VHF (viz výše), případně průkaz pro obsuhu SRC (znalejší doplní, já se s tím ještě nesetkal).

Vzhledem k tomu, že moře není rybník a nechci nikoho strašit, ale občas se stane, že i v tom nejčastěji navštěvovaném Chorvatsku se během pár minut může výrazně rozfoukat ke 30 - 40 knt a zvednou se vlny z klidné hladiny na 1 - 1,5 m, kdy za těchto podmínek gumák s 5 kW nemá proti větru nejmenší šanci, koneckonců ona i menší plachetnice proti větru 40 knt si neškrtne, resp. může škrtnout o dno nejbližšího návětrného břehu, tak rozhodně nedoporučuji počítat s tím, že si pořídím nějak papíry a na malém gumáku si to namířím někam na "blízký" ostrov vzálený 5 - 8 NM. Za skoro 25 let mám v HR napluto přes 50 týdnů a trochu vím, o čem mluvím. Opravdu se může během 5 minut změnit počasí tak, že na menším gumáku se pohodová plavba změní v boj o život. Zažil jsem i poctivé 3 m vlny u Hvaru, bóru přes 50 knt na 6 m plachetnici s přívěsným motorem 5 HP, viděl jsem převrácený katamaran odhadem 40 ft, u Makarské nás v r. 2023 minula asi 4 tornáda ... A to v běžných letních podmínkách.

Takže osobně doporučuji opravdu nejdřív jet na kurz nebo s někým vyplout jako člen posádky, trochu se s plavbou seznámit, pak teprve jet na kurz uznávaný příslušným vydávajícím úřadem, u kterého chci složit zkoušku, a pak udělat ty zkoušky. A kdo chce plout i na kajutovkách, tak i radioprůkaz. A první plavby hlavně nepřehánět, sledovat počasí (v HR na WHF, dnes jsou i aplikace na mobilech a další možnosti) a podle toho se na moři chovat.

U kurzu pro papíry od Námořního úřadu, který považuji za nejserióznější pro opravdovou plavbu na moři, se totiž probírají nejen pravidla COLREG, ale i navigace, zdravověda, konstrukce lodí, počasí a další. A pro pohyb na moři je pak důležité se na kurzu naučit ovládat loď nejen při plavbě, ale i při odplouvání či přistávání k molu za větru, což není vždy úplně jednoduché a často vídám, že mnozí tuto disciplínu nepochopili nebo na to prostě nemají buňky, podobně jako ne každý se naučí couvat s přívěsem. A pak to chce praxi, praxi a zase praxi za různých podmínek. Nejhorší je, když někdo má to štěstí, že několikrát stráví dovolenou na lodi za krásného počasí a pak jednou přijde bouřka s nárazy větru a neví, co má dělat.

Stručně shrnu - když někdo chce papíry jen na to, aby mohl s gumákem odněkud vyplout a popojet pár set metrů od ubytování do nějaké klidné zátoky, případně se kolem břehu někam podívat tam a zpět, asi bohatě stačí papíry od SPS. Ale jestli někdo chce plout na vlastní nebo půjčené opravdové lodi s kajutou a plachtami v HR k nedalekým ostrovům či dál kolem pobřeží, pak bych doporučil určitě solidní kurz a papíry "C" od Námořního úřadu MDČR, s tím spláchnout i radioprůkaz a pak to chce hlavně tu praxi a není na škodu na první plavby spíš plout s někým zkušenějším, než se sám pustit na moře jako skiper. A jestli někdo chce brázdit opravdová moře mezi kontinenty, tak to je úplně jinde.

Takže asi tak.
Pavel.



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Pavel63 (07. 01. 2025 23:13).
Promiňte, ale pouze registrovaní uživatelé smí přispívat do tohoto diskusního fóra.

Přihlašte se zde.

Přihlášení uživatelé

Hosté: 23
Zaznamenaný počet uživatelů: 62 během dne 19. 01. 2012
Zaznamenaný počet hostů: 1075 během dne 01. 11. 2018
Nevkládejte prosím nabídky zprostředkování ubytování a odkazy na komerčně zaměřené stránky. Všechny tyto příspěvky budou smazány. Pokud chcete někoho upozornit na výhodné ubytování, můžete použít e-mail. Provozovatel fóra neodpovídá za obsah příspěvků a nenese za ně žádnou odpovědnost.