Cesta tam: Hradec u Stříbrné Skalice - Mikulov - Vídeň - Graz - Spielfeld/Šentilj - Maribor - Macelj - Záhřeb - Zadar 2 - Bibinje.
Start v úterý 21.7. odpoledne, dohromady 2 auta, 9 lidí, z toho 4 řidiči a 2 vypůjčené TIR vysílačky. Doplnění benzínu již tradičně u benzínky Unicorn v Modřicích u Brna tentokrát za 26,90Kč/litr a hurá na Mikulov. Cesta do Vídně i její večerní průjezd proběhl v pohodě. První zastávka a střídání řidičů za Vídní na odpočívadle Traiskirchen. Nočním Rakouskem se jelo v klidu, možná až moc a tak jsme si trochu zajeli, než jsme si všimli, že i za 188km jedeme pořád po dálnici A2 a ne po chtěné dálnici A9. Dohromady jsme si přidali asi 40km navíc. Aspoň jsme mohli porovnat, že dálnice na Klagenfurt má oproti té na Graz kvalitnější povrch
Po loňském placení 35€ za slovinskou půlroční vinjetu jsme letos sjeli z rakouské A9 na 228 km na sjezdu Spielfeld. Dále přes starý, opuštěný, dálniční přechod Šentilj a Pesnicu. Když už se zdálo, že jsme zvládli průjezdy kruhovými objezdy a směřujeme na Ptuj, objevil se na hlavní silnici v přímém směru zátaras se značkou zákazu vjezdu. V důsledku toho jsme se po odbočení vpravo ocitli tam, kde jsme vůbec být nechtěli a to na přivaděči k dálnici. V půl třetí ráno 22.7. jsme se nakonec rozhodli se „sevřenýma půlkama“ vyrazit dál. Dodnes přesně nevíme, jestli nás to nahnalo na dálnici nebo jenom rozpracovaný a zatím nezpoplatněný nový dálniční úsek. V každém případě štěstí stálo tu noc na naší straně a po necelých 2 kilometrech "nervů" na nové silnici mezi svislými směrovými značkami jsme pokračovali dál po staré silnici E59 k Chorvatsku. Na chorvatských hranicích letmá kontrola pasů a pak už jsme uháněli po dálnici na Záhřeb. Následně zjišťujeme, že poplatek za projetí úseku Macelj (Trakoščan) – Záhřeb (Zaprešic) je letos nepatrně vyšší a to 42 Kn namísto původních 39Kn. Platba mýtného kartou VISA bez problémů, stejně tak i za benzín INA EuroSuper95 za 7,44 Kn/litr na odmorišti Plitvice. Další zastávka s přestávkou na spaní v autě přichází na odmorišti Brinje-zapad po projetí tunelu Mala Kapela. Po odpočinku a ranní kávě pokračujeme dál, projíždíme tunel Sveti Rok a v plném slunci začínáme nasávat vůni slané mořské vody. V dopoledních hodinách platíme kartou na sjezdu Zadar 2-Istok 109 Kn a přes Sukošan dorážíme po ujetí cca 1041 km a spotřebě zhruba 70 litrů benzínu do cíle v Bibinje.
Desetidenní pobyt v Bibinje za ideálního počasí a s výlety pěšky do Sukošanu, autem do Zadaru i Biogradu na Moru a na člunu do Kukljice byl úžasný. Pro úplnost uvádím, že jsme při výletech autem do Zadaru a Biogradu na Moru parkovali ve II.zóně od moře za 3Kn/hod.
Cesta zpět: Bibinje - Zadar 2 - Záhřeb - Krapina/Macelj - Maribor - Šentilj/Spielfeld - Graz - Vídeň - Mikulov - Hradec u Stříbrné Skalice.
Start v sobotu 1.8. odpoledne. První zastávka na dočerpání benzínu OMV EuroSuper 95 za 7,50Kn/litr na odmorišti Janjče Istok. Cesta po hladké dálnici i oběma dlouhými tunely Sveti Rok a Mala Kapela bez problémů. Ty začaly až před cestarinou Záhřeb (Lučko), kde se vytvořila asi 9 km kolona k zaplacení 109Kn. My jsme si k našemu nemalému potěšení, z důvodu placení kartou, vystáli k odděleným boxům kolonu zhruba o 2 km kratší oproti autům platícím hotově. Další problémy nastaly vpodvečer před hranicemi se Slovinskem, kde chorvatští policisté z nepochopitelných důvodů vždy část tvořící se kolony odklonili z dálnice na starou krapinskou cestu a část pouštěli dál po dálnici. My jsme se bohužel ocitli na staré krapinské cestě, kde problémy pokračovaly. V důsledku placení mýtného na sjezdu Krapina 21Kn(za zkrácenou cestu po dálnici) a kontroly pasů na hraničním přechodu (byli jsme svědky toho, jak Němci s Audinou museli vyložit celý kufr) a následné objížďce jsme nakonec na 30 kilometrech nabrali zpoždění asi 2 hodiny. Od Ptuje jsme pokračovali na Maribor. Ten jsme opouštěli po silnici pro motorová vozidla a následně na kruháči odbočili na Pesnicu, starý Šentilj a na nájezdu Spielfeld na 228km jsme najížděli na rakouskou dálnici. Jelo docela dost aut, vždyť byla sobota večer, ale cesta Rakouskem ubíhala rychle. Po zahlášení únavy vysílačkou z druhého vozidla jsme k občerstvení a vystřídání posádky zastavili na odpočívadle Loipersdorf. Potom už jsme se s blížící se půlnocí blížili k Vídni, připraveni držet směr A23 Favoriten, což se nám nakonec povedlo, jen jsme málem přehlídli následnou odbočku na Brno. Za Vídní jsme už naposled při letošní cestě tankovali EuroSuper95 u OMV Hagenbrunn za 1,089€/litr a stejně tak naposledy jsme na této trase platili kartou. Následně nás cestou na Poysdorf čekal průjezd řadou omezení rychlosti v důsledku stavby nové silnice. To už byl jenom krůček na naše hranice. Cesta ranní tmou z Mikulova do Brna mi pak z důvodu únavy připadala nekonečná. Po nájezdu na rozřezanou D1 jsme s trochou nadsázky zkonstatovali, že Brno má nejenom autodrom, ale i tankodrom
Po projevení přání části posádky na ranní kávu od McDonalda jsme za ranního rozbřesku ještě zastavili na odpočívadle Shell u Velkého Meziříčí. Někteří znavení řidiči této přestávky využili k rychlému spánku a pak už jsme ukrajovali poslední kilometry cesty. Od Jadranu jsme dorazili v neděli 2.8. v časných ranních hodinách po ujetí 981km a se spotřebou okolo 68 litrů benzínu.
Shrnutí: Palivo na cestu do Bibinje a zpět, počítám-li s průměrnou cenou 27,00 Kč/litr, nás vyšlo na 3750,-Kč. Dálniční poplatky a 2 rakouské 10denní známky (letos bez slovinské) nás v obou směrech vyšli na zhruba 1450,-Kč. Celkem nás tedy vyšlo cestování na 5.200,-Kč (tj.1300,-Kč/osobu). Letos se dvěma auty a v rozličném věkovém složení cestujících jsme jeli výrazně pomaleji a daleko častěji stavěli, takže dobou trvání cesty nebudu na tomto místě oslňovat
Nejlevnější benzín byl letos v Chorvatsku 7,44Kn/litr. Problémy s kolonami přetrvávají na sjezdu z dálnice Záhřeb (Lučko) ve směru z Chorvatska do Slovinska a také na hraničním přechodu Krapina/Macelj. Zprůjezdněním obou tubusů obou šestikilometrových chorvatských tunelů letos odpadly kolony před nimi. Cesta ubíhala klidněji i díky vypůjčeným vysílačkám. Velmi příjemné a rychlé bylo placení na mýtnicích a u benzínek platebními kartami. Jak se ukázalo doma na výpisu z účtu, platby jsou převedeny bez poplatků v aktuálním kurzu 3,60Kč/1Kn (z rakouské benzínky 37,30Kč/1€).
Vrátili jsme se odpočatí a za dobré služby jsme našemu autíčku nezapomněli před domem stejně jako vloni pohladit blatníček
D.