avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 11:05
... chlapi, v pořádku, tady Vám to nehodlám mrvit, tady se člověk může jen poučit a nebo si pak už jen " narazit čumák na moři " ...
trochu té teorie znám, ale tyto základní věci, co píšete, musí mít člověk vžité ... stejně jako musí mít čuch na počasí, odkud fouká vítr, jestli něco přifoukne, tady myslím nestačí jen předpověď ...

... a propo,
1) do jakých velkých vln se má člověk pouštět ( resp. počkat cestou z výletu u břehu ) ... protože, pokud se budu na tak malém člunu vracet z výletu ( chceme z I.D. na Pakleni ... tak to není na hodinu ) ... za tu dobu se může přihodit věcí ... eye rolling smiley

2) Bioubi ... jak jsi to myslel ... " lano Cca 5 krát tolik, co je pod tebou hloubka " ?...
mám 2 lana 8 mm cca á 15 metrů, jedno jsem počítal na vyvazování a jedno na kotvu ( mám 1 kotvu 2,5 kg skládací ) ... k ní jsem si pořídil ještě lano vytahovací za špici kotvy ( kdyby se sekla ) ... vyvazovat člun jsem myslel zádí ke břehu za úchyt pro nošení člunu ... ( jsou 2, na vnitřních stranách tubusů ... Bush 3,5 )

3) bojku ... už mám, včetně 2 m nerez řetězu ... pro sichr, kdybych byl nucen udělat kotvení ... otázka je, pokud bych našel vhodnou zátěž ( skálu, betonový blok, zabetonovaný pneu ap. ) ... taky asi není košer, když bych něco takového na dně našel a třebas tam bylo zrovna volno ... hned se uvázat ... asi bych se měl poptat v okolí, jestli toto místo někomu nezabírám ... co ? yawning smiley

4) PHM ... na jakou dálku, resp. čas ... mi vyjde 12 litrů benzinu 98 ... pro motor Honda 15 Hp ? ... asi jak budu kroutit plynem ... yawning smiley
myslím při nějaké normální cestovní rychlosti 25 ... 30 km / hod. ... aby mi moc nestříkalo do člunu ...
jak píšu, chtěli jsme na Pakleni, Ščedro ...

smileys with beer
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 11:30
Ahoj já Bushe měl,

1) Vlny to víš jakmile budeš dále od břehu a trochu bude foukat tak je to problém ne že by se nedalo jet ale caká do člunu myslim že 30 nepojedeš ani náhodou to by musela bejt absolutně klidná voda.
2) kotvení 2,5 kg je málo kup 4kg
3) bojka zabetonovaná pneu nebrat, pokud najdeš blok dej řetěz na něj.
4) PHM 12l tak na 4 hodiny. (samozřejmě záleží na podmínkách proudu, větru obsazenosti člunu..)
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 12:08
Petře

1. Chce to znát co umí bura, maestral a yugo. A když vidíš bíle čepice vln,
tak domů a nebo počkej do večera, to se sklidní moře téměř vždy.
Ale jsou i dny kdy nevyjedu z důvodu počasí. Takové yugo je "paráda".
U nás je to tak. Vzbudím rodinu a naženu je do člunu ráno a jedese,
to je rybník a můžeme daleko a rychle. Vím dle předpovědí jaký bude počasí, vítr
a dle toho upravím cestu a cíl výletu. Taky hledám zátoku kde nebude foukat.
A večer kdy je zase volněji tak mažeme domů. Ve vlnách se nechá jen s velkou(těžkou)
lodí, ne s našima kocábkama.

2. když zakotvíš někde kde je 2m hloubka , tak 8-10m počítej lana do vody,
aby to nezvedalo kotvu a pevně držela, když hodíš kotvu a přivážeš,
je to nakrátko a špatně
-kotvu si kup ještě jednu
-vyvázaní za madlo na krátkou dobu ok, ale budou se ničit
jinak se nechá do zrcadla oko lehce přidělat

3. Ano, zeptal bych se , jinak najdeš bloky volné všude. Nebo i svázat dva. Pneu je blbost
to určitě ne. jak píše tom.

4. Kanystr určitě s sebou, spotřeba je rozdílná dle počasí, zátěže a rychlosti plavby.

bob
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 12:29
Bioubi má pravdu s tim nakrátko uvázáním na to bacha.
to se i někomu skutečně stalo uvázál člun k bloku a ráno se nestačil divit loď 100m od břehu než kde ji večer uvázal - divil se jak je to možné - bylo to tím že sice blok měl třeba 300kg ale uvázal loď nakrálko, a jak přišel příliv tak loď nadzvedla i ten blok :-) a odskákála i s ním.
proto se to váže na dlouhý lano ale zas ne tak aby ti to nemlátilo o jiný lodě nebo skálu !! Prostě s citem...
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 14:15
... Bioubi ... tak s tím lanem je to jasné ( cca 5 x dál, než je hloubka ) ... nemyslel jsem si, že by to měl být až takový násobek hloubky ... ale to je právě o té praxi, tu já nemám ...
dotaz ... pokud dvě kotvy ... obě tedy na to samé oko na přídi člunu, na dvě lana ... a jak daleko házet od sebe ?

... v přístavech jsem obvykle viděl, že gumáky nebo laminátové čluny chytí za dvě lana na jedno oko na přídi ... a lana uvážou metr, dva na dvě oka ( v molu ) ... tím se myslí taky ten sichr ? ... ( stejně jako ty 2 kotvy na volném moři ... ? )
pokud bych někde uvázal gumák podélně u mola, např. ve Hvaru, tak mám dva malé nafukovací fendry na bok ( ty byly po 140,- Kč, takže levné ), abych nebrousil gumák ... už to přeháním ? yawning smiley

HonzaD ... přesně takové lano na vytažení kotvy mám ... sice neunese tolik, co ty kotevní, ale metrák určitě ano ... je zelené, poněkud plošší, je plovoucí a bylo velmi levné, cca 4 Kč / 1 m ... v prodejně Avar Yacht mi ho doporučili řka ... toho vemte kolo,
... to se vám hodí i doma ( vzal jsem 25 metrů )

Bioubi to oko do zrcadla, asi počká ... nechce se mi člun stále rozbalovat a skládat ... teď jsem to dělal během 14dnů 2x při operaci nazvané " Převozní kolečka " a snad za jednu dovču úchyty na tubusech neurvu a pokud bych člun vyvazoval zadkem ke břehu, tak ho budu chytat za obě madla ... nicméně když mluvíme ( píšeme ) o zrcadle, tak mě jedna malá operace u moře čeká, pač jsem sice precizně, na chlup navrtal 8 děr na úchyty koleček ... vše sedí, ale vyprdl jsem se na slanou vodu, která se jistě rychle dostane pod plocháče ( pro každý úchyt kolečka 2 ks ) vždy jeden ze předu a jeden ze zadu zrcadla ... a tím pádem se dostane do děr v zrcadle ... tzn. že v I.D. držáky koleček ještě sundám a po obvodu na plocháče resp. do děr nanesu chemoprén, aby se tam nedostala voda ...

Ttom, tak říkáš ... ke 12 litrové nádrži vzít pro sichr 5 litrový kanystr ... ?

... hoši, to se všechno hodí ... pro dceru ( 8 ) vestu máme, dospěláci máme límce ... no, na výlety snad obě kotvy nepovezu ( to na doma přes noc ) ale lepení na PVC, litr motorovýho oleje, náhradní svíčku, nářadí, pumpu s hadicí ...
... Zahajský to říkal dobře ... jestli máš dost prachů tak kupuj grinning smiley ... ještě jsem chtěl letos bimini, ale to prý chce nalepit úchyty na tubusy a to se mi teď už taky nechce, ostatně, když jsem viděl tu krabici v Avar Yacht ... to přece do kufru kurňa nenarvu ... jo, ta oranžová bójka půjde do špice boxu na střechu ...
... to jsme si loni plánovali letecky Krétu s All Incusive ... a pak nám ten dědek na Hvaru půjčil laminátovou loďku na Ščedro ...
... fšecko je jinak ...
smileys with beer



Upraveno 2krát. Naposledy upravil Bessy (23. 06. 2014 14:21).
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 14:49
Hele já kanystr nevozil, vyjížděl jsem většinou s plnou nádrží, jednak jsem nejezdil extra daleko a jednak se mi to nechtělo ve člunu vozit a pak pokud někde kotvíš tak kam s kanystrem za chvíli by z něj byla koule.... jo jedině když jsem jel dál a dolejval jsem.

Jo a uvídíš že na člunu je to lepší než na Krétě grinning smiley



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Ttom (23. 06. 2014 14:54).
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 16:13
Petře,

- dvě kotvy jsou dobré k tomu, když jednu necháš v moři aby jsi něco měl,
prostě je dobré míti dvě.
a když chceš použít dvě tak dopředu a dozadu, ne na jednu stranu.
- jasně fendry jsou důležité a používané
- v přístavech mají většinou kotevní lana na dně - muring, ty jsou ukotveny v moři na veliké bloky,
kterým se přivážeš na zádí (velké lodě opačně, ty jsou zadí k molu)
A musíš mít háček , kterým si pro něj sáhneš, a nebo ti ho musí někdo podat,
je přivázán tenkým provazem k molu, pomalu ho pouštíš a přibližuješ se k molu,
tam bud si šikula a vyskočíš a uvážeš se, nebo někdo z posádky,
při tom musíš na zádi muring uvázat tak aby jsi nenabořil špicí do mola,
Dale to vyšteluješ tak aby se lod netřela špicí k molu a ty jsi ji mohl přitáhnout
aby jsi na ní lehce krokem nasedl. chápeš muj strašný výklad?

bob
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 18:58
... Bobe ... prosím namalovat, ale pokud to na velikost mého člunu není třeba ... tak se s tím nerob ...
... taková mola já asi nevyužiju ... malé čluny jsem viděl v Jelse buď podél nebo nosem k molu ...
na Pakleni otoci ... bych asi posádku vyložil u břehu, kousek poodjel, nechal člun na moři na jednu kotvu ... pak bych si pro něj zase doplaval ... jo schůdky mi vyrobil Trosečník yawning smiley
... takže s těma 2 kotvama je mi to už jasné ... yawning smiley
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 19:38
Zdravím, taky přispěji ke kotvení u baráku. Mám vyzkoušený poštovní pytel. Na nějakém foru jsem se o něm dočetl (nevím jestli tady nebo JI), ten starší s kovovými oky, je velice odolný. Nejdříve jsem byl velice nedůvěřivý. Člun se nepohnul ani v bouřce. Prvně jsem ho stále sledoval jestli to drží, teď jsem už v klidu. Nemusím hledat kvádry. Mám vlastní úvaz všude bez hledání a ptaní jestli je něco volné.
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
23. 06. 2014 21:59
... zdravím ... ki.ki ... a do něj dáš šutry ?

... P.S. ... pár fotek úvazů ... a jak se se objeví hřebínky, tak z vody ven ... [www.rajce.net]
smileys with beer
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
24. 06. 2014 06:14
Ano, šutry, pěkne obroušené a nic se nedře. Ještě přemýšlím, že bych do něj napálil kovový oka co se dávají na plachty, aby při vytahování vytekla voda.
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
24. 06. 2014 06:35
... někde to tu bylo ... co tak ze čtyři kabele z Ikea ?
smileys with beer
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
24. 06. 2014 07:19
Chlapci neblbněte

jedete k moři a nevymýšlejte už davno vymyšlené.
Koukněte se co používají místní, ty se tam narodili,
starší rybáři, kteří vyjíždějí skoro denně.
Moře je živel a musíte mít k němu trošku úcty a
mít mozek tam kde má být.

bob
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
24. 06. 2014 08:07
Nic si s toho nedělej,kde je Bessy,tam to žije thumbs up smiley

MirekŠi
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
27. 06. 2014 10:07
Zdravím, pánové. Tady mě to teď připadá, že se snažíte odstrašit všechny nováčky těžkým bububu. Jsem čerstvý absolvent čtrnáctidenního každoročně se opakujícího "kurzu námořničení" v ID na Hvaru.
Takže konkrétně pro Bessyho. Ve vodě v ID je hodně různých kostek či zalitých pneu s okem, kde se dá vlastní bójka zrychtovat. Brejle a šnorchl a kouknout pod vodu. 2m řetězu, provlíknout, karabina (se šroubovací pojistkou), šekl nebo řetězová spojka šroubovací, oba konce řetězu spojit a tou karabinou provléknout lano. Nechat tomu tak metr a půl až dva fóra a uvázat bóji. A k bóji, na lano ode dna (nikoli za plastové oko bóje) člun za špici. Na noc jsem dával ještě jedno lano mezi bóji a člun, o trošku volnější do dalšího oka, pro strejčka příhodu.
Jedna kotva stačí, v zátoce při koupání šup s ní do vody a lano povolit tak, aby lano mělo se dnem úhel 45 a méně stupňů, uvázat na špici. Občas pro kontrolu položit oko na člun. Na Ščedru okolo proletěl nějakej cvok s nadupaným kajuťákem na plný pecky a byly od něj vlny jak od trajektu. Měl jsem co dělat, abych nemusel člun škrábat ze skal a to kotva držela dobře a stejně se v těch vlnách vyškubla.
Jinak nejsem pověrčivej, ale příjezd do ID v pátek 13. mě dostal. Nejenže týden pršelo, ale při skládání člunu v tento den jsem zjistil, že je jedno kolečko měkčí, tak jsem ho chtěl dofouknout. Jenže mi ventilek zůstal v ruce, vyrezl. Všichni vulkanizéři na Hvaru krčili rameny a nepomohli. Dále mi praskla gumička v připojovacím konektoru od nádrže, benzín tekl proudem. Konektor jsem měl naštěstí sebou náhradní i když starší a maličko tekl, záchrana to byla. Pro příště budu mít jednu duši rezervní a i rezervní konektor bude nový. Ta fuška dávat člun na vodu, než jsem ho dal na bójku, byla hrozná. Sundat motor, donýst k vodě, odnýst člun k vodě, nasadit motor a dát do člunu vše ostatní a při návratu vše v opačném pořadí.
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
27. 06. 2014 10:08
Jo ještě doplním, v ID jsem po demontáži bójky nechal řetěz i s karabinou v oku na dně, snad někomu ještě poslouží.
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
27. 06. 2014 18:49
... Michale thumbs up
... poprosil bych o fotku z I.D. ... sešup do vody pod Slávinkou ...
smileys with beer
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
29. 06. 2014 17:08
Ahoj...
Zahajskej --mám prosbu každej tady píše jak kotvit a co dělat ale já to tu pročítám křížem krážem a chybí mi tu srozumitelnější nákres kotvení na boji ,já taky jedu letos poprvé do Ch.a z vašich popisků to nějak chápu a i si to dokážu představit ,nebylo by lepší kdyby jsi nám nováčkům udělal obrázek s popiskama??Předem dík
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
29. 06. 2014 19:44
Prosím nedělat ze mě odborníka, jen dělám na vodě to, co dělají ostatní. Stačí se jen koukat, klidně si k nějaké bójce dojet, povytáhnout jí z vody a podívat se, co je pod ní. Většinou skrumáž uzlů a různých druhů lan.

1 - blok s okem, zalitá pneu s okem, díra ve skále a pod. Oko zkontrolovat, někdy bývá hodně vyrezlé, tak aby se neutrhlo
2 - 2m řetězu, provlíknout okem
3 - a spojit šeklem, karabinou se šroubovací pojistkou, nebo řetězovou spojkou
4 - bodem tři provlíknout lano
A teď to hlavní. Lano musí být dlouhé tak, aby když zvedneš uvázanou bóji nad vodu, musít to jít aspoň 1,5m nad hladinu - kvůli vlnám, přílivu a odlivu. Oba konce lana provlíknout 2x okem bóje a teď jsou dvě možnosti. Pokud lana přebývá alespoň 3m, udělat uzel pod bójí tak, aby se lano neposouvalo okem, oba konce použít pro úvaz člunu. Při odvázání člunu se oba konce přivážou k hornímu oku bóje, aby nepřekážely.. Druhá možnost je udělat opět uzel a vpravit do něj karabinu, ke které se bude vázat člun dalším lanem. Volné konce uvázat opět nahoru, nebo pomocí zkracovačky pod bójku, nesmí plout okolo bóje. Loď se nesmí vázat nikdy k oku bóje, je to jen plast a praská. Řetěz slouží k tomu, aby se lano neprodřelo o rezavé oko nebo skálu a taky k tomu, že tahá bóji ke dnu, leží na dně a vyrovnává výkyvy. Bóji dělat dostatečně daleko od ostatních a od břehu. Uvázaný člun má dost velký rádius.
Pokud jsem někde udělal chybu, ať mě ti zdatnější opraví.
Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
30. 06. 2014 20:51
Děkuji za info a nákres
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
30. 06. 2014 21:21
... co je to prosím tzv. ... harnessový úvaz ... a k čemu slouží ?
smileys with beer
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
02. 07. 2014 13:20
Peťane, nemá tam býti Harbessový úvaz?grinning smiley Nějak mi to lépe sedí, k Tobě.

Druga domovina Hvar - Zavala.
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
02. 07. 2014 15:28
omluva za hloupost s dotazem Standovi ... opr. 03.07.
to, co myslím já, je podle tohoto odkazu ... [www.marinesport.cz] ... harnessový úvaz ...
smileys with beer



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Bessy (03. 07. 2014 08:53).
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
02. 07. 2014 17:09
Bessy nic proti tobě chlape nemam 9 let se ve vláknu jachting na Jadranu řešili opravdové věci okolo lodí a užitečné.Koukám,že za chvíli už bude škoda něco psát i sem protože to zapadne za plkama o ničem.Nikoho nenapadám ani tebe nevztahuj to na sebe,ale jestli má někdo potřebu napsat denně několik příspěvků ať to zkusí třeba ve vláknu ostatní.Děkuji za pochopení kapitánům přeji klidné moře a náklonost Neptuna.



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Standa* (02. 07. 2014 17:12).
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
02. 07. 2014 20:41
Stando,nic ve zlém,ale ty jsi asi do teď četl jen toto vlákno "Jachting na Jadranu" ????? thumbs up smiley Ke vší smůle si bohužel Bessy od tohoto roku zakoupil člun tak se přestěhoval i sem.Do nedávna bylo toto fórum jeho návštěv opomíjeno. Tvých pouhých 386 příspěvků na jeho číslo 14811 asi nikdy nedosáhne confused smiley Jeho produkce je 206 příspěvků za měsíc a tvá produkce je jen 3,6 za měsíc Tak on skoro napíše za měsíc to co ty za celých 9 roků. Stando máš thumbs up

MirekŠi



Upraveno 2krát. Naposledy upravil tvsat (02. 07. 2014 22:23).
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
02. 07. 2014 22:37
Nevidím v tom nic špatného , každý tady na foru píše " skoro " co chce , " kapitáne " jen se nedej a ukaž jim jak bude létat ..3,5 m Bush Skate a Honda BF 15D..... a k tomu Passat 2.0 TDi B6 96 kw Variant... škoda té Nokie N 95 , 8 GB že už odešla ......... nezničitelný kapitán - drž se chlape , dokážeš to 14811 - ....100000 s tímto vláknen za chvíli .
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
03. 07. 2014 08:55
... Stando, ty víš co je to za úvaz ?
pro mě to byl užitečný dotaz ... ani Fous to neví ...
smileys with beer
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
03. 07. 2014 12:59
Ne nevím co to je. Aby šel ten uzel i rozvázat, tak já jsem vždy vystačil se dvěma uzly. Možná to bude tady

[gord.gringo.cz]
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
03. 07. 2014 14:09
... Stando, je vidět, že jsi nepřečetl můj dotaz ... dal jsem tam odvolávku ... [www.marinesport.cz] ... tak co to prosím Tě je ... ?
smileys with beer
avatar Re: Kotvení,vyvazovaní nejen malých gumových člunů a další radysmoking smiley
03. 07. 2014 14:27
Ahoj

to nebudeš potřebovat, nevím co to je , jen si myslím,
že se to používá při plachtění, na plachetnicích. Tipoval bych
jako součást postroje-popruhů na přivázání se, aby jsi nebyl
tak často ve vlnách... :-)
Myslím si že, Ty to nevyužiješ.

bob
Promiňte, ale pouze registrovaní uživatelé smí přispívat do tohoto diskusního fóra.

Přihlašte se zde.

Přihlášení uživatelé

Hosté: 45
Zaznamenaný počet uživatelů: 62 během dne 19. 01. 2012
Zaznamenaný počet hostů: 1075 během dne 01. 11. 2018
Nevkládejte prosím nabídky zprostředkování ubytování a odkazy na komerčně zaměřené stránky. Všechny tyto příspěvky budou smazány. Pokud chcete někoho upozornit na výhodné ubytování, můžete použít e-mail. Provozovatel fóra neodpovídá za obsah příspěvků a nenese za ně žádnou odpovědnost.