Vítejte! Přihlásit se Vytvořit nový profil

Rozšířené vyhledávání

elektromobil

Autor m-i- 
avatar
cvt
Re: elektromobil
04. 03. 2023 22:55
Ale já se nechci chválit, bylo nám patnáct a doba šla dál. Byl tam také půst, vojna, stavba RD, děti atd. Já myslím, že to tak měla spousta lidiček. Možná je to tím, že jsem vyučený mechanik, potom nějaké ty dopravní a elektro školy, strojvedoucí a potom jsem se živil jako OSVČ v ú......plně něčem jiném, ale ty motory, ty mi zůstaly dodnes. Kdysi jsem měl dělat zkoušky na elektriky a nechtělo se mi, říkal jsem, že když necítím naftu tak to není ono ale doba mě donutila.

A tak zase vláknu dáme za šanci, Já měl na mašince nad sebou trolej a 25 nebo 3 kV a nabíjet jsem nikde nemusel.


thumbs up smiley
avatar
mdr
Re: elektromobil
05. 03. 2023 06:54
Pravdu máš, když elektro, tak pod trolejí.

[www.cs-dopravak.cz]
avatar Re: elektromobil
05. 03. 2023 08:53
Řekl bych, že Louda ví, o čem mluví.
Takový Jadran-expres by pak určitě stál za obnovení provozu: vždyť by přece nemusel jezdit z Wilsoňáku, pořádný kus původního nákladiště (2013), kde se dalo počkat, tam developeři zabrali kvůli obludným kostkám (aktuální foto), které by slušely jinde, kde nezakrývají tradiční panoráma Žižkova při pohledu z nástupiště Wilsoňáku.
Než se tam Prahou člověk prokouše, trvá to někdy skoro stejně dlouho, jako odbavení na letišti, ale nechat si časovou rezervu taky moc nejde, protože místa na parkování tam zbylo i jen na jediný vlak hodně málo.
Taky vím, o čem píšu, v době mezi zrušením Jadran-expresu a uzavřením staveniště tam bylo obrovské parkoviště a využil jsem ho mockrát.
Pak bych snad vzal i baterkami přetížené auto na milost, jakkoli od nejzazšího nádraží na pobřeží dojíždím ještě 170 km, což je přece jen poněkud dál, než ta Loudova "stovka". Ale dalo by se.
Ale obávám se, že ti, kdo mají moc autovlak obnovit, se leknou dnešních pořizovacích nákladů (když už ty staré vagóny vyřadili do šrotu), s každou další generační výměnou na to budou myslet méně a méně, a nakonec celý prostor k nakládce autovlaků prodají na výstavbu nějakého administrativního nebo obchodního centra...
Re: elektromobil
05. 03. 2023 09:17
Cestování je v první řadě svoboda. Sednout do "vlastního" dopravního prostředku a jet kdy chci, kam chci, zastavit si kdy chci, jet nejkratší či nejdelší cestou, po dálnici či polňačkách. Jakmile to bude nahánět do hromadných prostředků dopravy, svoboda končí, protože se musím přizpůsobit ve všem. A to je i použití elektroautí. Malý dojezdu, dlouhá doba nabíjení, řídká síť nabíječek, mě omezuje oproti spalováku značně.
A co je nejdůležitější, vrchnost nařizuje, čím a jak se mám dopravovat. A to se svobodou už nemá společného vůbec nic.
avatar
mdr
Re: elektromobil
05. 03. 2023 09:34
Zahajskej napsal(a):
-------------------------------------------------------

> A co je nejdůležitější, vrchnost nařizuje, čím a
> jak se mám dopravovat. A to se svobodou už nemá
> společného vůbec nic.


To je ta nejdůležitější myšlenka. Co se týče ostatních nevýhod, ty se buď vyřeší, nebo taky ne. Benzův samohyb měl taky malý dojezd a benzin se kupoval v lékárně. A přesto se s ním paní Benzová vydala na dálkovou cestu z Mannheimu do Pforzheimu. Taky se jí tenkrát lidé divili, že nejela radši dostavníkem.

Ale automobil se spalovacím motorem se prosadil sám, bez politického tlaku.
avatar
cvt
Re: elektromobil
05. 03. 2023 09:55
Tak třeba ti politici vytlačí nějaký plyn. To by se to jezdilo, je jich tam tóóóóólik....
Re: elektromobil
05. 03. 2023 10:35
Co vytlačí politici si každý lehce představí sám, pokud je někdo politik pro vlastní obohacení tak je to špatné ale chápu, pokud to někdo dělá pro vlastní pocit moci a jedinečnosti je to v........... takovej nemá problém zničit všechno.
Re: elektromobil
05. 03. 2023 10:39
Zahajskej napsal(a):
-------------------------------------------------------
> Cestování je v první řadě svoboda. Sednout do
> "vlastního" dopravního prostředku a jet kdy chci,
> kam chci

A přesto se někomu stýská po starých časech, jen nevím jestli je to selektivní paměť nebo demence.
avatar Re: elektromobil
05. 03. 2023 10:42
Po většinu roku to se svobodou nemá moc společného - celý život jsem jezdíl převážně tehdy, když jsem v určitou dobu musel někde být. A vlastně tak jezdím dodnes, i když už příležitostí častěji jet tam, kam chci, a kdy chci, ve srovnání s "musím" dost přibylo. Vlastně už dnes musím, protože jsem ještě neřekl, že nechci.
Málokdy mi ovšem někdo nařizoval, čím a kudy pojedu, tu svobodu mi nikdo nebral a často jsem toho využíval. Vlaky bývaly plné, přesto jsem jimo cestoval rád, jízdní řády jsem měl zmáknuté a téměř vždy jsem našel několik variant spojení napříč republikou (svoboda cestovat do zahraničí tehdy zase nijak oslnivá nebyla). Dnes na to máme počítače, aplikace, ale stejně se často dovím, že "spojení v daném úseku v zadaném čase nenalezeno". Jenomže přišly doby, kdy se ty jízdní řády začaly měnit nikoli v zájmu cestující veřejnosti, ale především za účelem zrušení co nejvíce obsluhovaných zastávek. Cestující byl vedlejší, tak začal jezdit individuálně, a dnes se těžko získává zpět. V autobusové dopravě to bylo a je podobné, jakkoli o zákazu spalovacích motorů v autobusech jsem ještě žádné konkrétní zprávy nezaznamenal.
Souhlasím s Michalem, té svobody ubývá, a nejen ve volbě dopravního prostředku, ale i v jeho užívání (ať se příliš nevzdálím od tématu, ostatní oblasti, kterých obludně přibylo, vynechávám).
Veškerá nařízení nás po generace cvičila v hledání mezer, kterými se dala obejít, a udržovala naše mozkovny v kondici, takže věřím, že jsme ještě nezdegenerovali natolik, abychom zase nějakou fintu nenašli. Obvykle je to rychlejší, než dosáhnout toho, aby bylo blbé, nesmyslné a krátkozraké nařízení zase zrušené.
Nebo dopadneme, jako Kubánci, kteří si hýčkají padesát, šedesát let staré americké káry, a mají je ve stavu, jako by vypadly zrovna z autosalonu, protože za celá ta léta neměli šanci pořídit si auto nové.
Re: elektromobil
05. 03. 2023 11:35
Jako Kubánci nedopadneme, naše stanice ME a STK se o to postarají.....
avatar Re: elektromobil
05. 03. 2023 13:35
Od roku 2028 se mi některá auta začnou postupně "překlápět" do veteránů smoking smiley
Těch pět let ještě v pohodě dají, ostatně budou to taková teprve zajetá TDI... a pak budeme pořádat veteránské srazy ve velkém, aby se dalo krásně jezdit...
smileys with beer

Něco osobního, zpět k tématu.
Nedávno se stavil kamarád s novým Enyaqem... Ve čtyřkolce a s koulí thumbs up
Tak jsem samozřejmě neodolal nabídce se svézt a nic nenamítal, že cestou připřáhneme vlek a odtáhneme zpět bagřík (malé JCB 8008)... I jeho to zajímalo, to trochu otestovat. Do těch 1400kg v TP OK a s ŘP C+E (B+E) také OK.
Bylo to pár km, tudíž na nějakou spotřebu a dojezd nebyl čas, nicméně za okamžitou spotřebu 16kWh/100km to opravdu ani zdaleka nejelo (vesnice a mezi vesnicemi s vlekem)... Nicméně vpohodě, jelo to, 4x4 pomohlo. To bylo OK (spotřebu s vlekem a "kolem komína" neřeším).

Vzápětí jsem měl možnost se s tím (už bez vleku) svézt na "sněho-břečko-ledu" (cestou na Bukovinu a zpět)... a takovou hroznou čtyřkolku jsem ještě nezažil hot smiley Pravda, byl to první EV 4x4 za takových podmínek, předpokládal jsem, že to je těžký "mastodont" a snažil se přizpůsobit, ale co je moc, to je moc. Ty vlastnosti mě prostě totálně zklamaly thumbs down I oproti jiným "mastodontům" (i plně naloženým) alá Kodiaq, XC90 apod. to bylo prostě špatné. Tu trasu znám a jezdím běžně kdečím...

Pokud si někdo chcete koupit Enyaq ve 4x4 (i v zimě na hory), tak si to zkuste ještě v zimě vyzkoušet, než to koupíte... Skoro se děsím, jak se to chová ve 4x2 ze stejných podmínek.
Opravdu mě to nemile překvapilo a to nemám problém vodit ať již "soutěžáky", tak těžké 4x4, 8x8, 14x10... 10, 20, 40 či 60+ tun i v terénu či extrémech polygonů... Je mi i jedno, zda to má kola, pásy nebo i lyže, volant, rajčáky nebo RC soupravu.

Enyaq se mi líbil, ale tato zkušenost se mi opravdu nelíbila... Ryze pragmaticky baterka dole - těžiště dole, ale i tak...
Zda to je pouze chyba nastavení podvozku (od inženýrů z Bolky) opravdu nevím, nicméně to opravdu nebylo na straně nástupu výkonu na kola, ale o chování podvozku a "setrvačnosti" auta...
Jsou-li takové jízdní vlastnosti obecná vlastnost EV této třídy, tak je to další krok zpět (i přes nepochybně vyspělejší elektroniku).
Samozřejmě je to můj subjektivní názor a auto není nějak vyloženě nebezpečné (totálně nepředvídatelné), ale prostě to není ono. Zkusím se svézt i nějakými jinými EV za podobných podmínek, bude-li počasí.
Pokud Enyaq 4x4 chcete koupit, tak ho vyzkoušejte, hledejte recenze. Nevěřím, že budu sám, kdo z toho bude mít nedobrý pocit...

Mimochodem, Enyaq a přívěsy... Oproti konkurenci v dané třídě nic moc, oproti spalovákům také nic moc (Passat ve 4x4 má dvě tuny na kouli)
Od 1000 kg brzděný, 750 kg nebrzděný, pro verze 60,
přes 1000-1200 kg brzděný, 750 kg nebrzděný, pro různé verze 80,
až po 1200-1400 kg brzděný, 750 kg nebrzděný, pro různé 4x4

Pak jsem koukal na hmotnosti auta...
60 - 1998 kg pohotovostní, 2584 kg celková
80 - 2117 kg pohotovostní, 2733 kg celková
80X 4x4 - 2195 kg pohotovostní, 2750 kg celková

Spočítal si to jako soupravu, vzal v kontextu řidičáků B, B 96, B+E...

Pak člověk začíná chápat, proč už zastánci "ekologických" EV lobbují za osobáky do 4 tun thumbs up smiley
avatar
cvt
Re: elektromobil
05. 03. 2023 18:28
Tak v EU by chtěli abychom vše, co vyděláme, zase utratili na nákupech. Proto elektromobil - na nákupy. Ale to by asi musel být tak za třetinu ceny, jinak nesmí do baráku. Když jsem zadával FVE, tak se všichni mohli podělat, že nechci nabíječku na EM. Vždyť je to tak výhodné.... Pro mě ztráta peněz.
Re: elektromobil
05. 03. 2023 18:45
Udělat elektromobil z auta, které bylo primárně navrženo jako spalovák, asi nebude to pravé ořechové. Už jenom kvůli jinému rozložení hmotností a přesunu těžiště se to musí chovat jinak. Ale je to levnější. Kastli s podvozkem už mám, tak to tam dobastlím...
avatar
cvt
Re: elektromobil
05. 03. 2023 21:05
Jo, jo, chci to potom vidět než vyjedu na silnici....
avatar Re: elektromobil
05. 03. 2023 23:13
Michale, tohle už má koncernovou platformu MEB, kterou vyvinuli právě speciálně pro EV smoking smiley
Mělo by to být totéž, na čem je postavené VW ID.3 a ID.4...
Re: elektromobil
06. 03. 2023 08:43
Tak mne napadá, co bude vlastně s motocykly? Taky budou zakázané a budou jen na baterky? Nějaké skútříky a pokusy o e-motorky jsou, ale co ty velké? I když jsem měl jen ty menší - skútr Manet 100, Tatran 125 (1966 Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Jugoslávie, 1970 Rakousko Grossglockner, Italie Vesuv) a Jawa panelka 350 (1972 blízký východ až do Teheránu, už tam v poušti vidím dobíjecí stanice...), vždy s vozíkem PAV, ale dnes je jiná doba. Tehdy byl vrchol Jawa 500 čtyřtakt jednomístná a sem tam Norton 500.



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Vlada (06. 03. 2023 09:08).
Re: elektromobil
06. 03. 2023 10:21
Jasně že končí, správný Evropan jezdí na kole nebo hromadnou přepravou.Soudruzi říkali že socialistický dělník jezdí autem a né na motocyklu,tak že motorkáři to mají těžké v každé době.
avatar
mdr
Re: elektromobil
06. 03. 2023 11:05
Já jsem někde zachytil informaci, že bude výjimka pro malosériové výrobce (do určitého počtu kusů). Takže ty nejdražší jako Maserati nebo Lamborghini se stále budou moct vyrábět.
avatar Re: elektromobil
06. 03. 2023 12:57
On ten zákaz prodeje aut na fosilní paliva, respektive schválení nové emisní normy, nějak drhne.
Je zajímavé pozorovat, jak diplomaticky nenápadně stejní politici koukají vycouvat z toho, co ještě včera sami chtěli zakázat.
avatar
cvt
Re: elektromobil
06. 03. 2023 18:15
Já jsem měl ještě pár šichet na čoudě, Tak jestli se Putin zblázní, tak je ještě z Blaníku vytáhnem a já ještě snad pár strojvedoucích vyškolím. Kam se hrabe elektromobil...
Re: elektromobil
06. 03. 2023 18:54
Tak já mám pár čoudů doma (Štokr, Albatros, Ušatá, Papoušek, atd.), chrochtáky (Brejlovec, Bardotka, Karkulka) najdou se i elektriky 3kV (Bobiny, Šestikolák, Pershing) i 25kV(Laminátka), ale ty jsou moc malé, aby nás vytáhly z bryndy.
avatar Re: elektromobil
06. 03. 2023 19:36
Už tu dlouho nic nebylo přímo k tématu:

"Tablety s funkcí auta" jsou prý ekologické a s rozšiřující se výrobou budu levnější.... Jsou to kecy, kecy a nic víc než kecy a lži:

[www.auto.cz]
Re: elektromobil
06. 03. 2023 19:37
Elektromobil do mesta paráda, už za socializmu boli bežné elektrické manipulačné vozíky a malé autíčka vo fabrikách takže nič nové pod slnkom. Fandím tomu ale cestou evolúcie, ako dieťa som vymýšľal otcovi elektrické "turbo" na škoda MB 1000grinning smiley
Moja prvá motorka ako 13 ročného 175 tiež som si prešiel motorkami od Jawy, ČZ od pioniera cez 125,150,175,250,350,500.
Kamarát mi pred pár rokmi vychválil motor OM 642 od MB tak som si ho tiež kúpil, aké bolo moje prekvapenie, že ho v lyžiarskom stredisku ho nevie naštartovať aby som mu pomohol, ale aby som nebral mercedes ale landcruiser, MB netočil ani cez káble takže štartér. Domov som cez 2 horské priechody ťahal 2,2 t mercedes, vozík sa mi zdal ťažký mal 1t. Kde som ho nakladal bol čistý ľad a hlina 3,3t do kopca bez zaváhania manuál permanentná 4x4 redukcia. Na obyčajnom SUV bez šance sa vôbec pohnúť. Automat sa nedá roztlačiť roztiahnuť , zlatý manuál do zlého počasia inak automat.
Elektrika je dobrá ale bez znásilňovania evolúcie, predseda parlamentu SR otvára novú prevádzku na výrobu syntetickej nafty a benzínu, takže sa neobávam, určite má najlepšie informácie..
Ťahanie prívesu a elektromobil:
[auto.pravda.sk]



Upraveno 1krát. Naposledy upravil svantovit (06. 03. 2023 19:38).
avatar Re: elektromobil
06. 03. 2023 19:55
Vlada, kamarád z VŠ také sbírá vláčky, ale prý jedině v měřítku 1:1 thumbs up smiley
Nějakou 810 (M 152), nějaké ty historičtější vagóny... a minulý(?) rok koupil i tu páru.
Docela zajímavý pokec po 30-ti(?) letech... Před pár týdny si byl zaplavat v Brně ve Svratce, tak jsme zašli na pivko ve Slavkově grinning smiley


Vlada napsal(a):
-------------------------------------------------------
> ... I když jsem měl jen ty menší - skútr Manet
> 100, Tatran 125 ...

Nezbyly ti doma nějaké díly, přípravky apod.?
Mám tady takové "čekatele"...



EDIT:
P.S. Samozřejmě uvítám věci na Maneta / Tatrana od kohokoli dalšího...
Díky smileys with beer



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Slavkov (06. 03. 2023 20:02).
avatar
cvt
Re: elektromobil
06. 03. 2023 20:38
Vlada napsal(a):
-------------------------------------------------------
> Tak já mám pár čoudů doma (Štokr, Albatros, Ušatá,
> Papoušek, atd.), chrochtáky (Brejlovec, Bardotka,
> Karkulka) najdou se i elektriky 3kV (Bobiny,
> Šestikolák, Pershing) i 25kV(Laminátka), ale ty
> jsou moc malé, aby nás vytáhly z bryndy.

Tak vše jsem si prošel, kromě 3kV, Papouška a Albatrosu a navíc Esa. Je fakt, že vše kromě čoud potřebovalo docela silné baterky už tenkrát
hot smileysmileys with beer
avatar Re: elektromobil
07. 03. 2023 08:21
Slavkov tu zmínil Enyaga 4x4, tak ať je to zase k tématu, zde je celkem dlouhodobá recenze od Rasťa (Garáž.tv), tak zkuste mrknout, já jako majitel Tesly bych do něj asi nešel, ale docela dobře tam shrnuje klady a zápory, tak mrkněte. Má to 20 minut, takže tak na kafe :-)
[www.youtube.com]
Re: elektromobil
07. 03. 2023 08:35
Pro Slavkov
ND na Tatrana už nemám. Neznámý dobrodinec asi měl strach, aby se mi něco nestalo a tak mi ho raději ukradl. Ale byl to na svou dobu nadčasový typ s 12V "jenom" startovací baterií.
avatar Re: elektromobil
07. 03. 2023 10:53
santy, díky. Tak jsem to video shlédnul...

Čekal jsem něco více k těm jízdním vlastnostem. OK, (cca) "ve sněhu to bylo lepší, než 4-kola Okta a X5". Je otázkou, jak by to vypadalo s doplněním třeba deseti pytlů cementu do té Okty. Nicméně ano, toto se mi také líbilo (nástup a rozložení výkonu na kola).
Je krásné, když konstatuje (cca): "... 4-kolka na sněhu je po dlouhodobém testu označená jako znamenitá..." a u toho běží video průjezdu "esíčka". Nechť si každý udělá názor, já i v tom jeho videu vidím náznak chování auta, co jsem popisoval výše.

Z té "uživatelské" recenze - videa, jsem vybral několik klíčových bodů:
- za běžných podmínek testu byla dlouhodobá průměrná spotřeba 23kWh/100km
- zadefinujme si konstantu běžného dojezdu ("sednu a jedu" ) 200km... Aby člověk nemusel myslet na nepříznivé počasí, na nabíjení, jít do 100% apod.
- z videa - reálné zimní rychlonabíjení pouze 36kW (bylo to studené, výchozí stav - 73% nabito)
- servis (vyjma "svolávaček", běžně po 2 letech), aktualizace 30 jednotek + infotainmentu = 6 hodin v servisu. "Raději 2 dny, kdyby se něco nepovedlo..." thumbs up smiley
- "žere pneumatiky" - má svoji hmotnost
- konstatování nevhodnosti "filozofie" rychlonabíjení na cestě, ale pouze jako nutnost, jinak základem domácí WallBox

Za mě, pěkné shrnutí reality provozu thumbs up

Celkem to koreluje s tím, co zde my tzv. "odpůrci EV" tvrdíme celou dobu

Některé další věci pobavily, některé překvapily:
- po aktualizaci se zobrazují procenta baterie na displeji přístrojové desky grinning smiley
- po aktualizaci se zvýšil dojezd o 20%, co dokáže management baterie(?)... eye popping smiley
avatar Re: elektromobil
07. 03. 2023 12:05
Ano, a teď už stačí jen porovnat s (cenově dnes již velmi podobnou) TM3, případně TMY. Ještě bude nějaký rok trvat, než se koncern dostane na podobné parametry. sad smiley
avatar Re: elektromobil
07. 03. 2023 22:20
Tak ti nevím, kdy a jak se koncern dostane na "elektrické" parametry Tesly a obráceně, kdy a jak se Tesla dostane na řemeslné zpracování karoserií, vlastnosti podvozků a brzd jako u aut zavedených automobilek...
Skoro bych tipoval, že obojí zároveň zvládne dříve "Číňan" smoking smiley
Za jak dlouho to zvládli (u klasických aut) Korejci, z vysmívaných na respektované?
Nehledě na to, že Číňan již má na evropském trhu např. stabilně etablované Volvo (vč. servisní sítě), teď "tlačí" MG,...

Na druhou stranu vítám snahy a vlastnosti (nejenom trojcípých) EV ze Stuttgartu a těším se na slíbené delší seznámení s i4 z Mnichova...
Promiňte, ale pouze registrovaní uživatelé smí přispívat do tohoto diskusního fóra.

Přihlašte se zde.

Přihlášení uživatelé

Hosté: 61
Zaznamenaný počet uživatelů: 62 během dne 19. 01. 2012
Zaznamenaný počet hostů: 1075 během dne 01. 11. 2018
Nevkládejte prosím nabídky zprostředkování ubytování a odkazy na komerčně zaměřené stránky. Všechny tyto příspěvky budou smazány. Pokud chcete někoho upozornit na výhodné ubytování, můžete použít e-mail. Provozovatel fóra neodpovídá za obsah příspěvků a nenese za ně žádnou odpovědnost.